Montenegro 2018

Budva Montenegro

Slovenska Plaza hotel, blok Orleander kamer 1259

Wist niet dat wij in een all inclusive hotel terecht waren gekomen, hadden half pension (wel makkelijk), maar natuurlijk beide zwembaden waren alle stoelen ed weer gereserveerd met handdoeken. De gasten waren vooral russen en nog wat scandinaviers, wij de enige Hollanders.

begin tunnel
tunnel
soort zeemeermin

Bij het strand linerkant baai bezocht, kom je in een lange tunnel die onder een groot hotel doorgaat.

ingang oude stad (Stari Grad)
buitenmuur Citadel
1e verdieping
deze muur kan je opgaan
strand bij restaurant Astoria
vooraan Church of the Holy Trinity

De Citadel ligt in het meest prominente gedeelte van de oude stad, op een bouwwerk van de 15e eeuw, waaronder de overblijfselen van St. Mary's Church, poorten, diverse pleinen, terrassen en een gebouw van het voormalige leger kazerne.

Vandaag een excursie de wilde schoonheid van Montenegro. Wij gaan van het zuiden rechtsom naar het noorden. Voorbij hoofdstad Podgorica volgen wij de rivier Moraca. De wegen zijn vooral twee baans met soms een inhaalstrook, dus stoppen voor een foto gaat hier moeilijk.

Het Moraca klooster is één van de oudste monumenten van Montenegro. Het werd gebouwd in 1252, het is gelegen in het ravijn van de Moraca rivier. Het kloostercomplex bestaat uit de kathedraal Uspenje Bogorodice, de kleine kerk van Sveti Nikola en een gebouw voor accomodatie van de monniken, met diverse goed bewaarde fresco's in beide gebouwen.

Restaurant
snel stromend beekje

Vantevoren moesten wij aangeven of wij wilde lunchen en of je vlees of vis wou.

Voor 10 euro p.p niks te veel, denk je dan.

Tot je de soep op het bord wordt geflikkerd, daarna stukkie vlees met weinig sla en een stukje tomaat, dessert: een appel, tja 10 euro kan soms ook te veel zijn!!


Wel een leuk stromend beekje beneden bij het restaurant, dat maakt veel goed.

De bussen rijden speciaal hier naar toe voor Đurđevićabrug met de ziplijn. Er zijn 3 lijnen de duurste en langste kost 20 euro p.p. en is 330 meter lang.


Ach ones in your lifetime!!

Met ongeveer 10 personen uit onze bus gaan wij het doen. Dus in de rij wachten op je beurt, zitten in zo'n matje en wordt afgeduwd, over de afgrond en Tararivier zo'n 170 meter lager. Met 50 km/u totaal geen hoogtevrees en het geld zeker waard. Weer iets van het lijstje afstrepen.


De Đurđevićabrug is gebouwd tussen 1937 en 1940 Bij voltooiing was het de grootste betonnen boogbrug in Europa voor gemotoriseerd verkeer.

De brug is 365 meter lang en heeft vijf bogen, waarvan de grootste een overspanning van 116 meter. De afstand tussen het wegdek en de rivier is 172 meter.

In 1942 is de centrale boog van de brug opgeblazen door Partizanen. In 1946 is de brug herbouwd. 

startpunt
330 meter lang
Ik ben de linker in zwart shirtje
over de bus heen
Đurđevića-Tarabrug
achterop pickup truck terug

Dit meer is waarschjnlijk het meest in trek, de weg stond barstesvol auto's en bussen, de bus uitgestapt, 20 minuten er naar toe lopen, wij kregen totaal 50 minuten, dus binnen 10 minuutjes fotootje maken en weer rap terug.


Nationaal Park Durmitor in het noordwesten van Montenegro, park Durmitor heeft 23 bergtoppen van meer dan 2200 meter hoogte en 18 bergmeren. De hoogste top is Bobotov Kuk met 2.523 meter. De kloof of canyon van de Tara is de langste en diepste in Europa, met op het diepste punt een hoogteverschil van 1.300 m. Het is na de Grand Canyon in Colorado de zelfs de diepste canyon ter wereld.

Entree Stari Grad (oude stad)
klokketoren uit 1602
Lijkt muppetshow bij entree
bij de citywall uitzicht over Kotorbaai
de oude binnenstad van Kotor (Stari Grad)
middeleeuwse orthodoxe kerk
Saint Lukechurch
St. Tryphon Cathedral
hiermee vervoerden ze vanalles

Kotor werd gebouwd in dezelfde stijl als Dubrovnik in Kroatië. Diverse gebouwen hebben een robuuste en vierkante stijl zoals de kloktoren. De oude stadsmuren staan nog fier overeind. Er wonen minder dan 15.000 mensen in Kotor, maar het stroomt dagelijks vol met toeristen van bussen en boten, het is tevens een cruiseschip bestemming.


Met bussen tegelijk komen wij aan in Kotor, de engels sprekenden zijn flink in de minderheid en hebben vrije tijd, de russen kregen wel een stadstour met gids.

Met deze boot gaan varen o.a. door de Kotorbaai en Adriatische Zee

Tegenover Perast zijn twee kleine eilanden: St. Joris (Sveti Djordje)staat een kerk (klooster) uit de 17e eeuw, met een begraafplaats. Dit eiland kan niet worden bezocht.

Gospa od Skrpjela, Lady of the Rock). Het is een kunstmatig eiland dat gebouwd is op een rots midden in de zee. In 1452 hebben twee zeevaarders bij de rots een beeld van de heilige maagd Maria gevonden en zo is het bedevaartsoord ontstaan.

Na aan boord gaan wordt er meteen eten uitgeserveerd, wij hadden vantevoren al betaald 3 euro p.p., aan boord kostte het 6 euro, keuze uit vis of vlees, weer tomaatje sla, en sneetje brood.

Volgende stop is het plaatsje Herceg Novi, ook hier is een oud gedeelte, je moet wel van klimmen houden, diverse trappen omhoog, telkens denk je dat je er bent, doemt een volgende trap op, waarschijnlijk zo'n 130 treden tot bovenaan.

Bij 100 treden een terrasje opgezocht en wat gedronken en daarna maar weer naar boven daar is dan een uitzicht.


het is wel een mooi plaatsje met strand.

Volgende stop is Zanjic, de meesten gingen naar de blauwe grot varen, wij gingen van boord. Keertje afkoelen in zee en even alcohol in het lichaam, soms heb je dat nodig!


Wij zouden daarna verder varen naar Budva, daari sons hotel, maar een dag eerder had het dedonderd en geregend, de kapitein vond de Adriatische zee te onrustig, dus gekeerd en anderhalf uur terugvaren.


Er stonden 4 bussen te wachten, natuurlijk veel te weinig, duurde een uur voordat wij vertrokken richtin Budva.

Tussendoor relaxen en soms een drankje van een 1/2 litertje genuttigd, tja je kunt niet constant aan je lichaam werken!!!