Alpe d'Huez 2012

Alpe d'Huez

Begin februari: Begin van de training op crosstrainer. Eerst 10 minuten op een laag belastingsniveau (stand 2). Het gaat moeilijk maar hou het vol. 2 x per week deze oefening.

Half februari langzaam het tempo opvoerend en een iets zwaardere belasting (stand 3) en probeer het 15 minuten vol te houden. 2 x per week

De week daarna weer een iets zwaardere belasting (stand 4) en ook nu weer 5 minuten langer willen volhouden. Het is moeilijk maar het gaat. 2 x per week

Eind februari nu hou ik het 30 minuten vol. eerst 3 minuten handen op de rug  → 3minuten 1 rechterhand vast houden daarna 3 minuten de linker.

6 minuten beide handen op de hartslagmeter 140 p/m en een tempo van 65 km /uur

6 minuten met beide handen aan de beugels en de rest van de tijd uitlopen. Zwaar!!

Begin maart: Probeer bovenstaande door te trekken en vol goede moed op vakantie te gaan. 2 x p/w. Terug van vakantie probeer ik het schema van eind maart vol te houden, het lukt maar met moeite.

Zaterdag 24 maart: samen met Ad naar Mook bij Berg en Dal voor de eerste keer fietsen Na een km of 40 heb ik genoeg en keer om naar de auto die 5 km verderop staat.

De auto geparkeerd bij restaurant 't Zwaantje daar na het eerste rondje van zo'n 25 km een bakkie met een stuk vlaai gegeten.

28 maart: draaiknop op stand 5 gezet. Wat is dit zwaar. Hou het maar 18 minuten vol. Vrijdag 30 maart het alweer 24 minuten volgehouden.

Zaterdag 31 maart: opnieuw met Ad nu naar Malden bij Groesbeek. Vandaag constant wind tegen of van opzij gehad. Beetje veel afzien.

Door ook het plaatsje Malden nagenoeg niet staat aangegeven, enkele keren verkeerd en terug gereden. Dus volgens mij ook ruim meer dan 50 km gereden.

Op een gegeven moment last van zware benen, maar kon gelukkig nog wel de pedalen rond krijgen. Net voordat wij bij de auto waren, mijn achterband lek gereden.

Beetje geluk moet je hebben. Al met al een goede zware training en een beetje afzien is goed voor het uiteindelijke doel

Begin april:

Een paar keer op de crosstrainer  gestaan en hou het alweer een half uurtje vol. gelukkig maar, want eind april is al over een paar weken. Hartslag komt nu over 150 slagen p/m

en het tempo schommelt tussen 62 en 68 km/uur.

Zaterdag 14 april op een feestje werd mij verteld dat diverse malen de Middelrooise brug over de zuid Willemsvaart best wel zwaar is.

Dus 's middags daar naar toe gefietst. 20 keer erop en eraf gegaan, maar dat stelt echt niets voor. Beetje vals plat en maar een klein stukje omhoog en je bent alweer klaar.

M.a.w. geen goede training. Langs het kanaal terug, de Dungense brug overgestoken en door de polder naar huis gefietst.

Morgen waarschijnlijk maar weer op de crosstrainer trainen.

Zaterdag 21 april:   vandaag 20 minuten op de crosstrainer, had vandaag niet veel tijd. Dinsdag weer 30 minuten op de crosstrainer en ook een hogere frequentie. Meer dan 12 km ver.

Morgen donderdag een laatste training en dan in de namiddag zo'n 500 km rijden naar Nancy in Frankrijk. Daar een kamer in hotel Cerise gereserveerd.

Vrijdagochtend gaan wij verder naar het plaatsje Bourg d'Oisans bij Alpe d'Huez. Daar bij hotel Piscine een chalet voor twee nachten.

Dus zaterdag 28 april gaat de beklimming van Alpe d'Huez gebeuren. Zie er wel een beetje tegenop!!

Donderdag 26 april om 15.00 uur aangereden en op weg naar tussenstop in hotel Cerise in Nancy.

De auto van Ad zit volgeladen met kleding tegen de waarschijnlijke kou, eten voor een heel weeshuis en onze fietsen. Heel wijs heb ik mijn tom-tom daags van te voren geupload met nieuwe dingen.

Om 20.00 uur aangekomen in Nancy doet hij het dus niet meer en blijft maar op starten en afsluiten.

Dus de inwoners maar vragen waar het hotel is. Wij worden van links naar rechts gestuurd en komen er maar nooit. Na een uur eindelijk het hotel gevonden.

De volgende dag om 9.30 aangereden en vinden camping La Piscine gelukkig heel gemakkelijk. Deze ligt direct aan de voet van Alpe d'Huez.

Wij hebben chalet 107. Er zijn 2 slaapkamers met 2 bedden en 1 met een twijfelaartje. De chalet is voorzien met van alles. tv, magnetron, bankstel, volop bestek, borden ed. Wij rekenden op een kaal chaletje, m.a.w. hoefden wij eigenlijk niets mee te nemen. Wij verwachten een hoop kou, maar het is tussen 25 en 30 graden op 700 meter hoogte.

Eerst met de auto de berg verkennen. Het bekende kerkje waar een Nederlandse pastoor de klokken luidde als er weer een Nederlander won.

In iedere bocht staan de bordjes met de winnaars hoogtes en jaartal van de etappes van Alpe d'Huez. Waaronder Joop Zoetemelk, Gert jan Teunisse, Steven Rooks en Peter Winnen  De berg heeft 21 scherpe steile bochten en tellen van 21 tot aan de laatste bocht voor het dorp af.

De berg begint voor bocht 1, al een meter of 100 flink steil omhoog. Er zijn ook weinig stukken vlak alleen de bocht zelf, dus zijn er geen herstel mogelijkheden.

Hier moeten wij naar toe en zijn nog steeds mensen aan het skiën waar wij morgen willen finishen. Eerst nog 's avonds eten in één van de weinig open restaurants.

Het skidorp moet je in rijden om de finish te bereiken. Eerst maar eens alles

laten inwerken op een terrasje op de berg bij een temperatuur tussen 20 en 25 graden.

Ik denk steak tartaar te hebben besteld. Nee, het is rauw gehakt met een rauw ei, zeezout en ketchup. God dat is toch smullen, maar niet heus!! Er zit nog friet bij, tja toch het gehakt opgegeten.

Wij starten de klim om 9.30 uur en gaan vol goede moed de berg op .Het eerste stuk is killing, zo steil en lang en er komt maar geen eind aan. Na 100 meter hoogte te hebben overwonnen begint pas de eerste bocht, nummer 21 .

Er ligt op 1500 meter hoogte al sneeuw

Ad ging gestaag naar boven en haalde de finish in anderhalf uur.

Ik heb met pijn en moeite de eindstreep gehaald en dat net binnen twee uur en ben hartstikke blij dat het gelukt is..

Deze kon je kopen bij de VVV als aandenken.

's middags nog een keertje geprobeerd, wat viel dat tegen. Ik ben bij bocht 18 omgedraaid en was helemaal kapot.

Ad reed goed door. Om hem aan te moedigen ben ik met de auto naar boven gereden en zag Ad nog steeds goed klimmen.

Op een gegeven moment zag ik Ad niet meer verschijnen en ben een stukje omlaag gereden. Ad zat met kramp in bocht 7 en kon niet meer verder.

Na even te hebben gezeten heb ik al mijn moed bij elkaar verzameld en zijn schoenen en fiets gepakt en verder gegaan. Het was gruwelijk zwaar!!

Ad nam de auto en moedigde mij aan. Na een hoop geploeter heb ik de eindstreep gehaald. Hebben wij samen toch allebei anderhalf keer

of tezamen drie keer Alpe d'Huez bedwongen.

Hartstikke blij boven op een terrasje dat gevierd!!

Hier kom ik weer aan de finish. Dit nooit meer!!!

De volgende ochtend om 9.30 uur aangereden en waarschijnlijk tig keer geflitst. Maar waren wel om 18.45 uur weer thuis